Scholastika a spor o univerzália
Scholastika (9.–15. století) vzniká ve školách a klášterech, později na univerzitách jako Bologna, Oxford nebo naše Karlova univerzita. Metoda "pro et contra" sloužila k obhajobě již známých pravd.
Největší spor scholastiky se týkal univerzálií – obecných pojmů. Realisté (navazující na Platóna) tvrdili, že obecniny skutečně existují v boží mysli jako modely pro konkrétní věci. Nominalisté věřili, že obecniny jsou jen pojmenování vzniklá ze zkušenosti.
Anzelm z Canterbury, "otec scholastiky", prosazoval heslo "věřím, abych rozuměl". Naopak Pierre Abelard obracel pořadí: "rozumím, abych věřil" – nemůžeme věřit něčemu, co předem nepochopíme.
Vznikají řehole jako františkáni ("menší bratři" založeni Františkem z Assisi) a dominikáni, které chtěly vrátit církev do původního stavu čistoty.
💡 K maturitě: Spor o univerzália není jen středověká hříčka – jde o základní otázku, zda obecné pojmy existují nezávisle na nás, nebo si je jen vymýšlíme.