Lidová a neoficiální tvorba
Lidová literatura byla útočiště národního ducha. Vznikaly kramářské písně, které zpívali na trzích a jarmarcích při doprovodu flašinetu (ruční varhánky). Ukazovali u toho obrázky a zpívali o aktuálních událostech, lásce i duchovních tématech.
Václav František Kramerius tvořil interludia (frašky) pro nižší vrstvu. Tato tvorba byla často útočná a kritická – na rozdíl od oficiální literatury si mohla dovolit více svobody.
Nejbohatší byla lidová ústní tvorba: pohádky (hloupý Honza), lidové písně, pověsti, hádanky, přísloví a rčení. Pověsti se dělily na hrdinské (o blanických rytířích), místní a národní (praotec Čech). Rozkvétalo také loutkové divadlo.
Písemné paměti obyčejných lidí (např. F. Jan Vorák) zachycují každodenní život. I když měla lidová tvorba často "nízkou úroveň", zachovala český jazyk a národní identitu v těžkých dobách.
💡 Důležité: Lidová tvorba byla v době útlaku českého jazyka jeho hlavním útočištěm – bez ní by možná čeština nevyznala!