Tělesa v prostoru
Krychle je jednoduchá - má povrch S = 6a² a objem V = a³, kde a je délka hrany. U kvádru se strany označují a, b, c a platí S = 2 · ab+bc+ca a V = a · b · c.
Pro kouli o poloměru r platí povrch S = 4πr² a objem V = (4/3)πr³. Vzorce si nemusíš pamatovat přesně, stačí vědět, že obsahují π a mocniny poloměru.
Rotační válec má objem V = πr² · v a povrch S = 2πr² + 2πrv, kde r je poloměr podstavy a v je výška. Zkráceně: S = 2S_p + S_pl, kde S_p je obsah podstavy a S_pl je obsah pláště.
✨ Představ si tělesa prostorově - krychle je jako kostka, válec jako plechovka a koule jako míč. Pomůže ti to lépe pochopit jejich vlastnosti!
Rotační kužel má povrch S = πr² + πrs, kde s je délka strany (tzv. strana pláště) a objem V = (1/3)πr²v, kde v je výška. A nakonec hranol má povrch S = 2S_p + S_pl a objem V = S_p · v.