Řečnický, publicistický a umělecký styl
Řečnický styl používáš, když chceš někoho přesvědčit nebo oslovit větší skupinu lidí. Představ si, že držíš proslov na promoci nebo přípitku na oslavě. Typické jsou řečnické otázky ("Kdo z nás by nechtěl...?"), zvolací věty a expresivní výrazy.
Důležitou roli hrají neverbální prostředky - gesta, hlasitost, tempo řeči. Zkrátka, nestačí jen co říkáš, ale i jak to říkáš.
Publicistický styl potkáváš v novinách, časopisech nebo televizních zprávách. Novináři používají aktualizované výrazy ("černé peníze"), obrazná pojmenování a hodnotící přídavná jména. Cíl je informovat, ale zároveň ovlivnit tvůj názor.
Umělecký styl má úplně jiný cíl - působit na tvoje city a vyvolat estetický prožitek. V literatuře může autor použít jakýkoli jazykový útvar - od hovorové češtiny v dialozích až po knižní jazyk v popisech.
Pozor: V publicistice si dávej pozor na manipulaci - sleduj, jak autor formuluje věty a jaká slova volí!