Trh, tržní mechanismus a konkurence
Trh funguje jako obrovské tržiště, kde se střetává nabídka a poptávka. Výsledkem tohoto střetu je pak cena, za kterou se věci prodávají.
Trhy můžeš rozdělit podle toho, kde působí (místní vs. světový), co se na nich prodává (zboží, práce, peníze) nebo jak jsou velké. Na každém trhu najdeš tři hlavní hráče: domácnosti (nakupují, co potřebují), firmy (vyrábějí a prodávají) a stát (snaží se regulovat).
Poptávka je prostě tvoje ochota a schopnost něco koupit za určitou cenu. Platí jednoduché pravidlo - čím dražší věc je, tím méně jí lidé chtějí. To se nazývá zákon poptávky.
Tip: Když se cena tvého oblíbeného jídla v menze zvýší, pravděpodobně si ho objednáš méně často. To je zákon poptávky v akci!
Na poptávku kromě ceny působí i tvůj příjem, módní trendy, počet kupujících nebo to, jestli očekáváš, že ceny porostou. Cenová elasticita ti říká, jak moc se změní poptávka, když se změní cena.
Nabídka funguje opačně - čím vyšší cena, tím více jsou firmy ochotné vyrábět a prodávat. Na nabídku ovlivňují hlavně náklady výroby, technologie a konkurence.
Když se nabídka a poptávka potkají, vznikne tržní rovnováha a rovnovážná cena. Pokud je cena moc vysoká, vznikne přebytek zboží.
Konkurence rozdělujeme od dokonalé (hodně malých firem bez vlivu na cenu) přes různé typy nedokonalé konkurence až po monopol (jedna firma s velkým vlivem na cenu).